I träningsvärlden och synnerhet i världen av crossfit pratar man nu en del om att programmera sig för vissa typer av träning eller vissa typer av tävlingsinsatser. Eftersom jag själv nu trummat på i snart sex år med träningen för att hålla vikt och må bra mentalt och fysiskt så, kunde jag inte låta bli att ta utmaningen sent i höstas.

Min kollega och vän i DOLA, Oliver som är PT sedan många år men också är ganska allsidigt tränad satte en liten målbild som handlade om att lägga mer tyngd på konditionsträning men då främst konditionsträning baserad mängdträning. Dvs långa pass med tung konstant belastning kombinerat med intervallträning. Valet föll på roddmaskinen som skapar arbete för stora muskelgrupper.

Programmeringen bygger på att anpassa träningen till dig själv och dina egna mål. Det handlar också om vilka förutsättningar du går in med. Men framförallt vart du vill nå.

Så vad har då hänt efter drygt tre månader. Ja, inte har jag blivit starkare men absolut uthålligare. Det senaste konkreta exemplet var en spinningmaraton i torsdags.

När jag klev av cykeln så talade den om för mig att jag kört konstant i 2 timmar och 15 minuter, med en snittpuls på 133 slag per minut. Jag vet att jag bör ligga runt 125-130 slag som arbetspuls under pågående konditionsträning.

Jag sov gott den natten, jag hade ingen muskelvärk på morgonen därpå, okej lite då…. Så för mig är det bevisat, det går att programmera om även en gammal man. Så vad tänker jag då använda denna programmering till?

Det vet jag faktiskt inte, det handlar som vanligt för mig att se om jag kan, eller kanske snarare för att jag kan.

Kommentera

